• Fri frakt över 1200kr
  • Betala med Swish eller faktura
  • Öppet köp
  • Erfarenhet sedan 1987

Köpvillkor

BilvårdsButiken / Bilvård Bollnäs AB | Org.nr: 556453-2702

Villkor vid köp
För att handla på Bilvårdsbutiken måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. All fast egendom såsom maskiner, kempåläggare o dyl förblir vår egendom tills full likvid erhållits.


Priser
Privatkund ser priser i butiken inklusive moms.
Företagskunder ser priser exklusive moms.
Eventuell frakt och avgifter kan tillkomma men tydliggörs alltid i kassan.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i e-butiken utan föregående avisering.

Vid eventuella felaktigheter i t.ex angivande av pris, rabatter, leveranstid etc. förbehåller Bilvårdsbutiken sig rätten att korrigera detta i efterhand.


Betalning via SVEA
Genom att godkänna ditt köp i SVEA Checkout godkänner du SVEA Ekonomi ABs villkor.
Läs SVEA BANK ABs villkor här


Fraktkostnader
Vi har olika fraktkostnader som alla är baserade på våra speditörers taxa och är beroende på varans vikt och storlek (inkl emballaget). Den verkliga fraktkostnaden visas alltid i kassan.
För vissa produkter kan frakten faktureras i efterhand, men framgår alltid tydligt i produkttexten för den aktuella varan.


Leveranstid
Normalt skickar vi paketet inom 1-5 arbetsdagar efter det att vi mottagit Din beställning. I de fall en vara måste beställas kan leveranstiden vara något längre. Vi kan inte bli ansvarig att leverera en produkt som är slutsåld eller utgången ur sortimentet. Eventuella avvikelser får Du i förekommande fall via telefon eller e-post. Givetvis har du då rätt att ändra eller avboka din beställning.


Leveranssätt
Vi använder DHL för leverans av paket till privatkunder. I leveransbekräftelsen som Du får när vi skickat paketet hittar Du uppgift om vilket ombud paketet kommer till samt sändningsnummer som gör paketet spårbart. Paket till företagskunder skickas även de med DHL om det kan levereras som Företagspaket och företaget är bemannat under dagtid. En orderbekräftelse skickas efter beställning till din e-postadress. Har du beställt en vara som för tillfället inte finns i lager får du besked om detta. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar.

Det är på köparens ansvar att tillse att den leveransadress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt och att alla kunduppgifter stämmer, och att köparen, efter det att vi effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar. Hämtas paket ej ut av kunden inom 7 dagar går paketet i retur till oss och vi debiterar en avgift som motsvarar våra merkostnader. Kommer försändelsen åter på grund av att kunden angett fel adress så står kunden för den faktiska kostnaden.


Transportskador
Om varan skadas eller kommer bort under transporten måste du meddela vår kundservice inom 14 dagar. Skada på oöppnat paket anmäls till utlämningsstället. Om paket skadas eller kommer bort vid retur är det du som kund som är betalningsansvarig om du ej använt retursedel från oss.


Ej utlösta paket
I de fall kunden väljer att inte lösa ut beställd försändelse debiteras kunden kostnad för motsvarande frakt (tur och retur), samt hanteringsavgift på 290 kronor.


Ångerrätt
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig.
Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat:

• ångerrätten gäller inte specialbeställda varor som inte finns i vårt ordinarie sortiment.
Den gäller inte heller tillklippta produkter som t.ex. kablar och slangar på löpmeter eller specialbyggda produkter som är anpassade efter en specifik produkt.
• En tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, till exempel abonnemang.
• Varan får ej vara använd och ska vara i originalförpackning, samt ska originalförpackning vara intakt.
• Varan får ej skickas mot lösen, får ej skickas till ombud eller andra frakttjänster för privatpersoner, då dessa försändelser inte körs ut till oss.
Vi kommer inte att köra och hämta ut dessa försändelser.


Retur

Ibland blir det inte som man tänkt sig, det kan ha blivit fel storlek eller så var produkten inte som du tänkt dig. Läs nedan noggrant hur vi rekommenderar att du går tillväga.

Vill du byta vara?
Då rekommenderar vi att du gör en ny beställning på den produkten och sedan returnerar den du inte behöver, så gör vi en återbetalning när vi fått varan i retur.

För att göra en retur hos oss rekommenderar vi att du kontaktar våran kundservice. Förklara varför du vill returnera samt vilka artiklar du vill returnera.

Returformulär finner du här

Frakter och avgifter i samband med retur bekostas av kunden.
(Vid returfrakt genom oss tillkommer kostnad från 119kr beroende på storlek och vikt)

OBS! Vi tar ej emot returer som går till ombud, vi hänvisar till frakttjänster som erbjuder leverans direkt till adress.

Återbetalning
När vi fått en vara i retur och konstaterat att returen uppfyller premisserna för en återbetalning enligt detta avtal betalar vi tillbaka vanligen inom någon dag men inte längre än 30 dagar. undantaget fraktkostnader ev avgifter för expressleverans eller andra kund/orderspecifika avgifter återbetalas ej. Återbetalning sker med samma betalsätt som använts vid betalning av varan, i annat fall sätts pengarna in på ditt bankkonto.


Reklamation
Om en vara är felaktig eller felexpedierad ska du så snart som möjligt kontakta oss via mail eller telefon och ange felet, så får du information om hur du ska gå tillväga. Vi står för kostnaden vid dessa returer. Transportskada ska anmälas till utlämningsstället så snart skadan upptäcks.

Du har som kund 3 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel måste du göra detta inom skälig tid från det att du upptäckt felet.
Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.

Bilvård Bollnäs AB testar alla inlämnade produkter.
Visar det sig att det är ett fel som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt alternativt om produkten är felfri debiteras kunden från 300 kr för Bilvård Bollnäs AB testarbete.
Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om felet upptäcks av en certifierad servicefirma.
För att undvika onödiga reklamationer hänvisar vi till att kunden själv kontaktar tillverkaren eller generalagenten.

Vid eventuell tvist följer Bilvårdsbutiken ARN:s rekommendationer.


Garanti
Bilvårdsbutiken lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges. På begagnade varor, förbrukningsartiklar såsom tex batterier samt demo-produkter lämnas 3 månaders garanti. Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden om produkten ej skadats av handhavandefel. När det gäller hårdvara och hemelektronik gäller respektive tillverkares garanti, Bollnäs Bilvård AB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Om du vill returnera en trasig produkt du fått hemskickad, kontakta kundtjänst via mail eller telefon för utförlig returinformation. Bollnäs Bilvård AB står för din returfrakt genom att skicka ut en fraktsedel alternativt genom en s.k. frisvars-adress. Bollnäs Bilvård AB ersätter inte fraktkostnader som uppstår om man inte använder sig något av dessa två fraktalternativ.
Om du har köpt produkten i någon av våra butiker ber vi dig komma in och tala med vår returpersonal så hjälper de mer än gärna till att avhjälpa problemet genom att ta in produkten för service.


Falska beställningar
Alla falska beställningar, bedrägerier samt försök till bedrägerier polisanmäls.


Sekretess
Bilvårdsbutiken  tar ansvar för alla personuppgifter som du lämnar till oss när du registrerar dig som kund. Uppgifterna används för att vi ska kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte. Ingen obehörig har tillgång till vårt kundregister och uppgifterna lämnas inte ut till tredje part.
Bollnäs Bilvård AB tar inte ansvar för lösenord som hamnat i orätta händer. Eventuella falska beställningar och bedrägeriförsök polisanmäls. Vi kommer vid dessa tillfällen bistå Polisen i utredningsarbetet med nödvändig information.


Force majeure
Bilvårdsbutiken är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden. Bollnäs Bilvård AB reserverar sig för bild och textfel.


Användning av våra produkter
Vi på Bilvårdsbutiken säljer produkter anpassade för professionellt bruk och kan tyvärr inte ta ansvar för felanvändning. Produkterna vi säljer är oftast mycket starkare än vad som vanligtvis finns på marknaden. Det är därför kundens ansvar att följa tillverkarnas bruksanvisning. Det är även helt omöjligt för oss att veta kundens förutsättningar. Vi rekommenderar att kunden provar på en liten yta för att säkerställa att produkten är kompatibel.


Registrering av konto
Upprättar du som besökare ett konto hos oss godkänner du riktade e-post & SMS utskick till den registrerade mailadressen detta kan vara erbjudanden, information om lagerstatus etc. Det går att avsäga sig från både e-post & SMS utskick.


Utnyttjande av rabattkoder eller systemfel
Utnyttjande av rabattkoder eller systemfel som är uppenbart fel kan resultera i att ordern makuleras eller att ditt konto blir spärrat. Detta täcks under lagen om slutande av avtal.