• Fri frakt över 1200kr

Hur du tvättar och rengör lacken

Publicerad 2023-08-29 13:58 av
Hur du tvättar och rengör lacken

Hur tvättar man "rätt" samt effektivt?

Att tvätta bilen är enkelt och säkert med rätt produkter. Dock är det viktigt att man använder produkterna rätt samt i rätt ordning. I denna guide går vi genom hur vi tvättar bilar i vår egen rekond. Självklart går det att göra på flera olika tillvägagångssätt men med över 30 års erfarenhet och enormt stor möjlighet att prova de flesta olika produkterna på marknaden så har bred kunskap i grunden. 

Denna tvättguide baseras på om man ska göra en extremt grundlig tvätt exempelvis innan polering eller vaxning. Guiden skrivs även i kronologisk ordning, dvs vilken ordning du ska börja med.

Om du följer dessa tvättsteg kommer lacken att kännas slät och glatt, helt redo för antingen polering, lackskydd eller glida genom stan med stil.


Innehåll

1. Att tänka på INNAN man börjar tvätta
2. Avfettning - Kallavfettning & Alkalisk avfettning
3. Flygrostborttagare (Beröringsfritt)
4. Fälgrengöring - pH Neutral / Syra / Super Alkalisk?
5. Schamponering - Keramiskt, Vax, vaxfritt? Svamp?
6. Rengöringslera - Clay
7. Kemisk kalkborttagning
8. Avsköljning och avtorkning


1. Att tänka på INNAN man börjar tvätta

Det är viktigt att ha rätt utgångsläge innan man börjar tvätta. De viktigaste punkterna är:

5-24°C Utomhus temperatur men även ytan

tillse att lacken inte är för varm när du börjar tvätta annars kan kemikalier bränna fast samt kan det bildas kalkringar.

Undvik direkt solljus!!

Det är extremt svårt att tvätta i direktsolljus då vatten och kemikalier torkar in nästan direkt. Vänta tills skymning eller stå en stadig skugga.

Använd högtryckstvätt

Med hjälp av en högtryckstvätt får man bort mycket mer smuts beröringsfritt vilket minskar risken för tvättrepor. Om det inte finns tillgång till högtryckstvätt använd gärna ett spolmunstycke med mycket kraft, exempelvis detta spolhandtag

Tvätta på godkänd plats

Tvätta inte på ett ställe där smutsvatten rinner ned i dagvattenbrunnar, optimalt är en tvätthall med oljeavskiljare. Det går även bra att tvätta hemma vid rätt förhållanden (Läs våran guide om att tvätta hemma)

Gott om tid

Att göra en riktigt grundläggande tvätt tar tid. För att få maximal effekt ur kemikalierna behöver de kunna få rätt verkningstid samt är det viktigt att spola av noggrant.


2. Avfettning - Kallavfettning & Alkalisk avfettning

Det första steget vi börjar med är avfettning. De 2 vanligaste typerna av avfettning är kallavfettning & alkalisk avfettning, det är EXTREMT viktigt att kunna skilja på dessa och välja rätt.

Kallavfettning - Den som folk oftast refererar som "avfettning"

Är en petroleumbaserad avfettning som INTE späds. Den används generellt bara vid behov på nedre delen av bilen bakom hjulhusen, dock på vintern är det bra att använda den på fronten och huven då mycket av Sveriges vägsalt binds med oljebaserade medel.

Kallavfettning löser upp

  • Oljebaserad smuts
  • Asfalt/tjärprickar
  • Salt
  • Smuts som har bundit sig till en oljehinna på bilen

Hur använder man kallavfettning? (Utgår från produkten Degreaser HD, verkningstid kan skilja beroende på produkt)

Om ytan är extremt smutsig och helt täckt i grus rekommenderar vi att spola av det värsta först, detta för att medlet ska kunna verka på den oljebaserade smutsen. Våran BBV Degreaser HD fungerar bra på våta ytor.

  1. Spraya på ett tunt men heltäckande lager på nedre delen av bilen, generellt under fönsterlister. 
  2. Låt produkten verak 5-10 minuter, våran BBV Degreser HD är Tixotrop så den kan verka extremt länge utan att torka in. Men håll självklart koll så att den inte torkar inte på lacken.
  3. Börja sedan spola av bilen NEDIFRÅN & UPP, detta för att få bättre avspolningseffekt!
  4. Vid extrema fall kan det behövas en till omgång med BBV Degreaser HD

Vilken kallavfettning rekommenderar ni?

Vi rekommenderar helt klart BBV Degreaser HD, vår effektivaste kallavfettning och den absolut bästa vi provat på marknaden. Den är även säkrare emot plast och gummi jämfört med andra produkter som ex: Prickbort som snabbt dunstar på ytan.

Alkalisk avfettning - Löser organisk smuts, flugor, insekter, grus, vägdamm

En alkalisk avfettning rekommenderar vi att använda VARJE gång man tvättar, detta för att den är generellt mild mot lackskydd och löser upp grus och organisk smuts, vilket minskar risken för repor när man handtvättar. Alkalisk avfettning späds oftast väldigt mycket med vatten, antingen i en sprayflaska eller med hjälp av en Foam Lance som både späder medlet automatiskt och applicerar det i ett tjockt skumtäcke. Alkalisk avfettning används över hela bilen.

Alkalisk avfettning löser upp

  • Organisk smuts
  • Fågelspillning
  • Insekter
  • Vägdamm/trafikfilm

Hur använder man en alkalisk avfettning?

Det går att använda alkalisk avfettning i en vanlig sprayflaska/tryckspruta eller även en Foam Lance. Använder man det i en sprayflaska späder man den beroende på vilken produkt/märke. Använder man den i Foam Lance kör man oftast koncentrat i behållaren då Foam Lancen späder medlet automatiskt.

  1. Applicera medlet över hela bilen
  2. Låt medlet verka, håll koll så att det inte torkar in på ytan
  3. Börja sedan spola av bilen NEDIFRÅN & UPP, detta för att få bättre avspolningseffekt!

Vilken alkalisk avfettning rekommenderar ni?


3. Flygrostborttagare (Beröringsfritt)

Flygrost är små järnpartiklar som fäster sig hårt i lacken, de etsar sig in i lacken och kan orsaka permanent skada. Samt kan dessa partiklar även lossna vid handtvätt eller polering vilket kan ge tvättrepor och hologram. Oftast går det lätt att få bort all flygrost med hjälp av en flygrostborttagare, bara att spraya på, låt verka och spola av. En flygrostborttagare använder man endast vid behov och på de utsatta områdena, bakom hjulen, bakluckan etc, men i vissa fall kan det vara på fler ställen. Flygrost kan fästa sig extremt snabbt på lacken beroende på körstil, kvalité på bromsar, dubbdäck, salt etc så detta gäller även på nyare bilar.

Hur använder man en flygrostborttagare?

  1. Spraya på produkten på ytorna med flygrost, oftast under fönsterlisten och bakom hjulhusen och bakluckan, men även i vissa fall på andra ytor.
  2. Låt verka medlet verka
  3. Börja sedan spola av bilen NEDIFRÅN & UPP, detta för att få bättre avspolningseffekt!

Vilken flygrostborttagare rekommenderar ni?

Jag har fortfarande flygrost kvar trots att jag kört 2-3 omgångar med flygrostborttagare?

I vissa fall har flygrosten etsat sig längre ned i lacken så det inte går bort beröringsfritt, då behövs rengöringslera / claybar, hur man använder det tar vi upp i avsnitt #6


4. Fälgrengöring - pH Neutral, Syra eller alkalisk?

Rena blänkande fälgar ger ett extremt bra helhetsintryck, många har problem med att få fälgarna riktigt ren eftersom det smutsen från bromsar biter sig fast riktigt hårt, med rätt medel och tillvägagångssätt blir det lätt. Generellt är det 3 olika typer av smuts på fälgar och beroende på vad för typ av smuts behöver man olika medel. 

Gul hinna

Använd BBV Wheel Cleaner Acid, den är EXTREMT effektiv mot denna sorts smuts, spraya på koncentrat, arbeta väldigt lätt med en borste, spola av. 

Bromsdamm

Om det är lättare bromsdamm fungerar våran BBV Iron X riktigt bra, behövs sällan beröring men i vissa fall kan det vara bra att lätt arbeta med en borste.

Lättare smuts

Använd våran BBV Toxic Wheel Cleaner, effektiv alkalisk fälgrengöring som löser denna typ av smuts riktigt bra. Denna är även riktigt bra beröringsfritt, samt ger extremt rena däcksidor.

Svarta prickar?

Då är det mest troligen asfaltsprickar, använd då BBV Degreaser HD.


5. Schamponering - Keramiskt, Vax, vaxfritt, svamp eller tvätthandske?

Schamponering är det första folk förknippar biltvätt med, det finns en djungel av olika typer av bilschampon och svampar. Viktigt vid schamponering är att bilen är så ren den möjligt kan bli med bara högtryckstvätt, om det ligger smuts kvar på ytan vid schamponering drar man runt smutsen på lacken vilket ger tvättrepor, det är även därför det är viktigt att ha ett schampo och svamp som ger låg friktion och ett bra glid.

Det man ska välja beror lite på vad för typ av tvätt man vill göra: Tvätt innan polering / lackskydd eller Tvätt för att få bilen ren och blank.

Tvätt innan polering / lackskydd

Om du tvättar bilen för att du ska polera den eller lackskydda den rekommenderar vi ett schampo som är neutralt och vaxfritt utan tillsatser. Om du använder ett vaxschampo innan lackskydd så försämrar det lackskyddet hållbarhet. Bilschampon med vax har oftast dålig hållbarhet jämfört med lacksyddet, om det då ligger ett vaxlager från bilschampot med dålig hållbarhet kommer inte det riktiga lackskyddet att fästa på ytan riktigt vilket ger sämre hållbarhet och effekt. Det går även bra att svampa med en mildare alkalisk avfettning, ex BBV Arti Green (OBS! Använd skyddshandskar oavsett schampo/avfettning)

Våra topprekommendationer för denna typ av tvätt.

Tvätt för att få bilen ren och blank

Om du tvättar bilen för att den ska bli ren och riktigt blank rekommenderar vi ett schampo med tillsatser, ex vax eller keramiskt, det ger ökat skydd som gör bilen lättare att tvätta samt ger det en djupare glans på ytan, det blir även mycket lättare att torka av bilen när den har vattenavrinning. Ett schampo med skydd ökar även hållbarheten på befintligt lackskydd.

Våra topprekommendationer för denna typ av tvätt.

Det vanligaste inom bilvårdsvärlden måste vara en tvättsvamp, ikoniskt. Största skillnaden mellan en tvätthandske i Microfiber och Tvättsvamp i skum är materialet. Fördelen med tvätthandskar i microfiber är att materialet fångar smutsen mycket effektivare och djupare än en vanlig tvättsvamp, samt har de flesta tvätthandskarna bättre glid än vad en tvättsvamp har. Våra tvätthandskar går även att tvätta flera gånger utan problem, i våran egen rekond märkte vi snabbt att det blev mer ekonomiskt att använda tvätthandskar och tvätta upp dem istället för att byta tvättsvampar. Det är även minimal risk att man tappar en tvätthandske.

Att svampa med rätt metod och produkter kan verkligen minimera risken för tvättrepor, man vi generellt börja med partierna som har är MINST utsatt för smuts, exempelvis Taket > Övre delen av bilen > Fronten > Bakdelen > Trösklar. Man kan även med fördel använda en egen svamp/handske till nedre delen av bilen om man är extra noggran.

Kom ihåg att skölja ofta, ca 3-5 gånger på en bil, gärna mer, man märker även när det börjar bli torrt i svampen/handsken.

2-Bucket Method / 2 hinks metoden + Bucket Grit

En av de mest omtalade metoderna för riktigt noggranna personer är 2 hinks metoden, den går ut på att man har 2st hinkar, en med bilschampo i för att blöta svampen/handsken med vatten och schampo och sedan en dedikerad hink för endast sköljning för att få bort gruspartiklar och övrig smuts, man kan med fördel ha en bucket grit i avsköljningshinken.

Bucket grit/ScratchShield: är ett filter man har i botten av hinken för att undvika att man drar svampen/handsken i i grus och smuts som samlas på botten av hinken.

Endast raka rörelser för att undvika "swirls"

Det är viktigt att endast använda raka rörelser när man svampar bilen, man ska absolut inte använda sig av cirkulära rörelser, detta för minimera synligheten av eventuella repor som uppstår. Repar man lacken i endast raka rörelser syns dem endast i vissa vinklar, repar man lacken i cirkulära rörelser så kommer reporna synas väldigt tydligt från alla vinklar samt extremt mycket i solen.


6. Rengöringslera - Claybar / clayduk / clayblock?

Om lacken fortfarande är knottrig och sträv efter schamponering finns det fortfarande kontaminationer kvar i lacken. Det är EXTREMT viktigt att få bort dessa innan polering eller lackskydd, om man börjar polera med kontaminationer i lacken kommer smutsen att lossna, men de fastnar i rondellen och kan orsaka polerrosor / hologram i lacken trots att man använder ett polermedel och rondell som INTE ska ge dessa effekter. 

Rengöringslera är en speciell typ av material som lyfter djupa kontaminationer från ytan så den blir helt ren och len. En rengöringslera kommer alltid att skapa smårepor så vi rekommenderar att alltid polera efteråt. 

Hur använder man en rengöringslera?

En rengöringslera behöver bra smörjning för att minimera påverkan på lacken, då används antingen ett speciellt smörjmedel, Ex: BBV Ultra Glide. Det går även bra att använda ett högskummande bilschampo.

  1. Om du använder en Claybar, börja med att knåda upp leran så den blir mjuk, det går även att lägga den i en hink med ljummet vatten en stund.
  2. Platta ut leran till en behaglig form så att den får bra kontaktyta mot lacken.
  3. Spraya ut rikligt med glidmedel på en 50x50cm yta och även på leran.
  4. Arbeta med lätt / minimalt tryck i raka rörelser. Man ser tydligt på leran att den kommer bli smutsig trots att ytan är tvättad.
  5. Vik sedan leran 1-2 gånger för att få en ny fräsch yta. 
  6. Repetera.
  7. När du är klar kan du antingen med fördel spola av bilen med högtryck eller beroende på vilket glidmedel du använt torka bort med en microfiberduk

7. Kemisk kalkborttagning

Kalk på lacken är något MÅNGA glömmer eller inte tänker på. Det kan göra riktigt grov skada på lacken och "etsa" sig in i lacken. I vissa fall krävs det riktigt grov polering eventuellt våtslipning för att få bort helt och hållet, om det suttit riktigt länge och etsat in.
Det första vi försöker med är kemisk kalkborttagning. Med exempelvis BBV Water Spot Remover koncentrat direkt i en blöt tvättsvamp, och svampa 2-4 gånger. Oftast får man bort det mesta av kalket här. Men som sagt, om det suttit för länge behövs polering / slipning. Oftast väldigt grovt medel och rondell.



8. Avsköljning och avtorkning

Att torka bilen som nämnt ovan är extremt viktigt, framförallt om man tvättar med "hårt vatten" som har mycket mineral och kalk i sig, oftast om man har egen brunn hemma. 

De vanligaste metoderna för att torka bilen är

  • Microfiber torkduk - Ex BBV Water Catcher som är vårt populäraste alternativ 
  • Blåstork - Det absolut med skonsammaste sättet att torka bilen, dock är bra blåstorkar oftast dyra att köpa in och tar längre tid att torka än en microfibertorkduk. Se blåstorkar från BigBoi här
  • Vattenskrapa - Väldigt snabbt och smidigt då man inte behöver vrida ur den från vatten som en microfibertorkduk, dock är det viktigt att skrapan är i högkvalité, helst silikon istället för gummi då silikon är mer smutsavvisande än gummi, dvs att det inte fastnar smuts på bladet. 

Hur du absolut inte ska torka bilen

  • Papper - Detta repar lacken och är ett slöseri på papper.
  • Sämskskinn - En väldigt populär metod förr, dock väldigt svår att använda och lägger ett extremt tryck mot lacken, skulle det vara smuts kvar på ytan drar den med smutsen mot lacken som ett sandpapper.